World's Fastest Online Shopping Destination
Sprzęgła hydrokinetyczne
oraz Filtry DPF
518-450-518
Sprzęgła oraz koła dwumasowe
518-461-518
Sprzęgła hydrokinetyczne
518-346-518
Sprzęgła hydrokinetyczne
oraz Filtry DPF
518-450-518
Sprzęgła oraz koła dwumasowe
518-461-518
Sprzęgła hydrokinetyczne
518-346-518
Uszkodzony docisk sprzęgła – objawy
Docisk – budowa sprzęgła samochodowego
Docisk sprzęgła jest kluczowym elementem umożliwiającym przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła samochodu poprzez tarczę sprzęgłową. Oto jak jest zbudowany docisk sprzęgła:
-
Metalowa tarcza: Jest to główny element, który dociska tarczę sprzęgłową do koła zamachowego. Tarcza ta jest solidna i wykonana z odpowiednio wytrzymałego materiału, który jest odporny na wysokie obciążenia i temperatury.
-
Sprężyna śrubowa: Pełni funkcję amortyzacji oraz zapewnienia odpowiedniego docisku tarczy sprzęgła. Jest to sprężyna o śrubowym kształcie, która pozwala na elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki pracy silnika i skrzyni biegów.
-
Sprężyna membranowa: Jest alternatywą dla sprężyny śrubowej i pełni podobną funkcję. Jest to elastyczna membrana, która reaguje na zmiany obciążenia, zapewniając odpowiedni docisk tarczy sprzęgła.
-
Dźwigienka: Jest mechanizmem połączonym z dociskiem, który przekazuje siłę docisku na tarczę sprzęgłową. Dźwigienka jest kluczowa dla równomiernego rozłożenia siły docisku na całej powierzchni tarczy.
-
Pokrywa: Stanowi zewnętrzną osłonę i stabilizuje wszystkie elementy docisku sprzęgła. Zapewnia również ochronę przed zabrudzeniami i wilgocią, co jest istotne dla długotrwałego działania sprzęgła.
Docisk sprzęgła jest niezbędny do utrzymania odpowiedniego połączenia pomiędzy tarczą sprzęgłową a kołem zamachowym, co umożliwia skuteczne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Dzięki temu układ napędowy samochodu działa sprawnie i efektywnie, zapewniając płynną jazdę oraz długą żywotność sprzęgła i innych elementów układu napędowego.
Jak działa docisk sprzęgła?
Docisk sprzęgła działa na zasadzie przekazywania siły docisku na tarczę sprzęgłową, co umożliwia jej odpowiednie przyłożenie do koła zamachowego lub odłączenie od niego. Oto szczegóły działania docisku sprzęgła:
-
Naciśnięcie pedału sprzęgła: Kiedy kierowca naciska pedał sprzęgła, siła nacisku jest przekazywana przez układ hydrauliczny lub linkę sprzęgła na łożysko oporowe znajdujące się w docisku sprzęgła.
-
Działanie sprężyny talerzowej: łożysko oporowe, na które działa siła nacisku, przesuwa sprężynę talerzową. Jest to sprężyna umieszczona wewnątrz docisku, która odpowiednio dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego lub od niego odsuwa w zależności od nacisku na pedał.
-
Rozłączenie i połączenie: Po wciśnięciu pedału sprzęgła, docisk odsuwa tarczę sprzęgła od koła zamachowego. Dzięki temu połączenie między silnikiem a skrzynią biegów jest rozłączone, co umożliwia bezproblemową zmianę biegów przez kierowcę. Trzymając stopę na pedale sprzęgła, silnik może pracować bez przekazywania momentu obrotowego na koła.
-
Zwolnienie pedału sprzęgła: Po zwolnieniu pedału sprzęgła, sprężyna talerzowa ponownie przykłada tarczę sprzęgła do koła zamachowego. Dzięki temu jednostka napędowa ponownie jest połączona z skrzynią biegów, co umożliwia przenoszenie momentu obrotowego na koła pojazdu.
Działanie docisku sprzęgła jest kluczowe dla prawidłowej pracy manualnej skrzyni biegów, zapewniając płynność zmiany biegów oraz kontrolę nad momentem obrotowym przenoszonym na koła. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, podobną rolę pełni sprzęgło hydrokinetyczne, które działa na zasadzie przekazywania momentu obrotowego za pomocą płynu hydraulicznego.