World's Fastest Online Shopping Destination
Sprzęgła hydrokinetyczne
oraz Filtry DPF
518-450-518
Sprzęgła oraz koła dwumasowe
518-461-518
Sprzęgła hydrokinetyczne
518-346-518
Sprzęgła hydrokinetyczne
oraz Filtry DPF
518-450-518
Sprzęgła oraz koła dwumasowe
518-461-518
Sprzęgła hydrokinetyczne
518-346-518
Jak dbać o koło dwumasowe
Koło dwumasowe nie jest najtańszym elementem samochodu, dlatego warto przyswoić kilka prostych nawyków, które przedłużą jego żywotność. W ten sposób możemy uniknąć przedwczesnej wymiany oraz chronić pozostałe części układu napędowego przed drganiami silnika, dzięki sprawnie działającemu kołu dwumasowemu.
Koło dwumasowe – budowa i działanie
Na początek przyjrzyjmy się budowie i działaniu koła dwumasowego. Pomoże nam to zrozumieć, na jakie obciążenia jest narażony dwumas oraz jakie usterki mogą się pojawić przy niewłaściwym użytkowaniu.
Podstawowym zadaniem koła zamachowego jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na sprzęgło. Koło zamachowe gromadzi energię kinetyczną i zapobiega wahaniom chwilowej prędkości kątowej wału korbowego.
Budowa koła dwumasowego:
- Dwie masy - Koło dwumasowe składa się z dwóch mas: masy pierwotnej (połączonej z wałem korbowym silnika) i masy wtórnej (połączonej ze sprzęgłem).
- Sprężyny łukowe - Obie masy są połączone sprężynami łukowymi, które pracują w ślizgach.
- Łożyska i tłumiki drgań - W konstrukcji znajdują się również łożyska oraz dodatkowe elementy tłumiące drgania.
Działanie koła dwumasowego: Koło dwumasowe przenosi moment obrotowy z silnika na sprzęgło, ale oprócz tego pełni funkcję tłumika drgań skrętnych. Redukuje drgania przenoszone z jednostki napędowej, co zwiększa komfort jazdy i chroni pozostałe elementy układu napędowego przed przedwczesnym zużyciem. Dwumasa absorbuje drgania, które mogłyby uszkodzić sprzęgło, skrzynię biegów i inne elementy układu napędowego.
Porównanie ze sztywnym kołem zamachowym: Uszkodzenie sztywnego koła zamachowego (jednomasowego) nie jest często spotykane, ponieważ jest to jednolity odlew, który jedynie przekazuje moment obrotowy. Natomiast koło dwumasowe, ze względu na swoją bardziej skomplikowaną budowę, jest bardziej narażone na zużycie.
Typowe usterki koła dwumasowego:
- Zużycie sprężyn - Sprężyny łukowe mogą się zużywać lub pękać, co prowadzi do utraty zdolności tłumienia drgań.
- Uszkodzenia łożysk - Łożyska mogą się zużywać, powodując zwiększone opory i hałas.
- Pęknięcia i deformacje - Długotrwałe obciążenie może prowadzić do pęknięć lub deformacji elementów koła dwumasowego.
Historia powstania koła dwumasowego
Silnik spalinowy wymaga elementu, który zmagazynuje energię kinetyczną i podtrzyma ruch wału korbowego podczas suwów silnika innych niż praca. Funkcję tę pełni koło zamachowe. Sztywne koło zamachowe, zwane jednomasem, to jednolity odlew, który magazynuje energię dostarczaną przez cylindry, ale nie tłumi drgań.
W miarę postępu technologicznego, silniki stawały się mocniejsze i mniejsze, generując więcej drgań. To zwiększyło potrzebę ochrony układu napędowego przed drganiami. Tak powstało dwumasowe koło zamachowe, które składa się z dwóch mas połączonych sprężynami łukowymi. Pierwsza masa jest zamontowana na wale korbowym, a druga na sprzęgle. Sprężyny absorbują drgania, chroniąc układ napędowy i zwiększając komfort jazdy.
Dwumasowe koło zamachowe stało się standardem w nowoczesnych pojazdach, redukując drgania, chroniąc komponenty układu napędowego i poprawiając reakcję silnika. Pomimo wyższych kosztów, jego zalety czynią go opłacalnym wyborem.
Budowa koła dwumasowego
Koło dwumasowe składa się z następujących elementów:
-
Koło masy pierwotnej - Umieszczone od strony silnika, połączone z wałem korbowym. Jest podstawową masą, która przenosi moment obrotowy.
-
Sprężyny łukowe - Znajdują się między masą pierwotną a jej pokrywą, pełnią funkcję tłumienia drgań.
-
Bloki tłumiące - Zastosowane między sprężynami łukowymi w celu zwiększenia stabilności i redukcji drgań.
-
Pierścień oporowy (tarcza zbierakowa) - Umieszczony wokół koła masy wtórnej, współpracuje bezpośrednio ze sprzęgłem, przenosząc moment obrotowy na skrzynię biegów.
-
Pokrywa koła masy pierwotnej - Zamyka koło masy pierwotnej i zapewnia integralność konstrukcji.
-
Koło masy wtórnej - Umieszczone od strony skrzyni biegów, przenosi moment obrotowy na pierścień oporowy.
-
Łożysko ślizgowe lub kulowe - Stanowi połączenie obrotowe między masą pierwotną a wtórną, pozwalając na nieznaczne wychylenia mas względem siebie. Obecnie preferowane są łożyska ślizgowe.
Koło dwumasowe jest złożonym elementem, którego główną rolą jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów oraz tłumienie drgań, co przyczynia się do zwiększenia komfortu jazdy i ochrony pozostałych części układu napędowego.