
OBJAWY
Przegrzanie, poślizg, wibracje oraz zanieczyszczenie oleju to najczęstsze następstwa problemów z konwerterem.
Przegrzanie – gdy temperatura oleju w skrzyni automatycznej zaczyna znacząco przekraczać zalecone przez producenta normy można przypuszczać, że za jej wzrost odpowiada problem w sprzęgle. Oczywiście nie tylko ono ma wpływ na temperaturę, ale pośrednio poprzez szyjkę cały układ skrzynia – sprzęgło. Również zużycie tarczy lock-up bądź tarcz ciernych może w bardzo krótkim czasie doprowadzić do przekroczenia temperatury. Ta z kolei powoduje rozklejenie okładziny ciernej w poszczególnych koszach wewnątrz skrzyni automatycznej i zatarcie układów planetarnych.
Poślizg sprzęgła – jeżeli aplikacja oleju jest zbyt mała albo zbyt duża może dojść do poślizgu sprzęgła. Jest to szczególnie odczuwalne przez kierującego pojazdem w postaci spadku przyspieszenia oraz wzrostu zużycia paliwa. Jedną z przyczyn może być uszkodzony/zapchany elektrozawór regulujący strumień oleju zasilania sprzęgła.
Wibracje – najczęściej występują w konwerterach wielotarczowych Mercedes oraz ZF serii 6HPXX. Ich przyczyną są zużywające się tarcze w sprzęgle (jak na zdjęciu 1) oraz uszkodzenia łożysk, uszczelnień i sprężyn.